image
image
image
image
image
image
image
image

AUTÓMENTES NAP: Közlekedés és allergia- Győri szemmel

Civilizációs betegségként említjük az allergiát, mely már sok egyéb kórképpel együtt népbetegségnek számit. A betegek száma évről évre nő, és sajnos egyre fiatalabb korosztályt érint. A kényelem és a megszokás helyett érdemes lenne a megelőzésről is beszélni. Mindnyájunk egészsége érdekében !

Ezzel együtt más idült légzőszervi betegségek is egyenes arányban állnak a közlekedés ártalmainak fokozódásával, mellhártya és tüdő daganat, légúti fertőző betegségek, sőt a szívbetegség, és agyvérzés   kockázatát is fokozzák  !! A Magyar lakosság 15-20 % érintett felső légúti allergiában, míg 1,5-2 % asztmában  és ez a számérték évről évre nő!
A közlekedés Európában de hazánkban is egyre kaotikusabb-és az ördögi kört egyre nehezebb megszüntetni .A gépjármuvek száma évről évre nő, a tömegközlekedés mértéke csökken,a parkolás egyre nehezebb , a leamortizált úthálózat,  a lakókat érő légszennyezés, zajártalom nő és az ezzel összefüggésbe hozható komoly stressz is egyre több ember életék követeli. Egy érdekes adat Nyugat Európában óránként hal megy egy ember asztmában. Európa országaiban évente 369000 ember hal meg a légszennyezettség miatt mely elsősorban a közlekedéssel , másod sorban a futéssel, ipari légszennyezéssel függ össze.!!!Szerencsére az ipari városokból , így Győrből is a gyártelepek kikerültek a peremkerületekben, vagy sajnos megszuntek!

Allergia és zöld terület
Sokan hihetnék , hogy a légúti allergia így a szénanátha és az asztma a virágpollen invázió így a gyomnövények parlagfu, f üröm, fu félék elterjedésének következménye!Ez csak részben igaz!
Itt jegyezném meg,  magyar szakemberek a világon egyedülálló módon természetbarát antibakteriális fertőtlenítő előállítását  kezdték meg  kísérleti jelleggel  a lekaszált parlagfuből, a felesleget pedig biomasszaként szándékoznak  felhasználni!
Így az irtásra előirányzott 6o milliárd forint , 3-4  százalékából körülbelül  5ooo tonna felhasználásra lenne lehetőség, még munkahelyeket is teremtve ! Egyébként  hazánk mezőgazdasági területe 6,2 millió hektár,míg a parlagfuvel szennyezett terület 5 millió hektár.
A közlekedés melléktermékeinek allergiát elősegítő hatásáról először komolyabb közlés Japánban 1987-ben történt a cédruserdő és a közlekedési útvonalak tekintetében.

 Számtalan példát találunk ,hogy az iparosodás mely  a globalizáció természetes velejárója az allergiák gyakoribbá válását sajnos elősegítette. Ennek példája Etiópiában történt megfigyelés melyet Jimmában végeztek, miszerint a környékbeli falvakban az asztmás gyerekek aránya 1,1 % volt, míg a megelőző lo évben a mérsékelten iparosodott városban lakó gyerekek körében az asztma gyakoriság  elérte a 3.6 % -ot!! De ehhez külföldre sem kell mennünk elég saját példánk.,2o éve alig-alig találkoztunk az óvodában vagy általános iskolában szénanáthás gyerekkel, ma nincs csoport közösség ahol 2-3 sorstárssal ne találkoznánk, a demográfiai hullám ellenére!!! Sajnos  a tendencia elszomorító!

Tény, hogy a sokat vádolt nővények- főként nyárfa de egyéb fák, fenyők, vagy a pázsitfu maguk is szennyezet környezetben élnek-még csoda ,hogy bírják! Általában a zöld terület terhére egyre több a leaszfaltozott, lebetonozott terület- mely akár a forgalomtól elzárt fehér csíkos terület- senki sem használva azt kreszben elzárt terület!! A parkolókat is a zöld  terület terhére alakítják ki- Bisinger sétány !!Parkolóház, mélygarázs viszont még mindig kevés- lásd Bécs –kevés parkoló autó, több park pedig ott is sok autó fut!

  Itt jegyezném meg, hogy a nyárfa látható szálló pihéje nem okoz légúti allergiát !!!Pollenje csak enyhén allergizál de az nem látható ! Ezért a nyárfa irtása nem biztos, hogy előnyős!!Annál is inkább az aranyvessző mely udvarokban parkokba is megbújik és az őszi allergiát okozó virágporok egyike ! Ugyan így fontos allergén a fekete üröm a parlagfu mellett  !És még egy gondolat Győr területén legalább is egyre fogy a zöld terület!!Ez lenne Győr tüdeje . A  Nádor aluljáró építésével is több zöld terület telepítéséről  volt szó tervben legalább is , ezzel ellenétben fákat irtottak, gaz viszont  egyre több.

A Tihanyi Árpád  úton a Nádor  aluljárónál a szerviz úton a buszok hosszú pereceket kénytelenek állni,lehet, hogy a forgalom irányító lámpát  kellene át állítani , így a menetidőt illetve a motorjáratásból adódó légszennyezettséget is csökkenteni lehetne  !  Nagyon fontos volna a zöld területek parkok, játszóterek folyamatos fejlesztése,ahol az allergén mentes de kipufogógázokat bíró fák ültetése nemcsak szemet gyönyörködtető de a hasznos is lehetne  a levegő szurés, oxigén termelés céljából !

Egy 1997 Győri WHO felmérés szerint a környezetét  a megkérdezettek 40 % tartotta rossznak ,-parkok játszóterek hiányával magyarázva!. Akkor a nagy forgalomra még csak a megkérdezettek  13 % panaszkodott ,gondolom 2oo7 re ez változott/ Egy új tanulmány szerint  a főutak közelében lakó gyerekek között 50 %-kal gyakrabban fordul elő asztmás megbetegedés, mint azoknál akik csak akár egy háztömbnyivel távolabb laknak a forgalmas utaktól-jelen  esetben 250-300 méterre! Ez intő példa lehet az újonnan épülő óvodák, iskolák,játszóterek illetve egyék közösségi helyek jövőben  legalább 150méterre legyenek a forgalmas csomópontoktól !

Dízelkorom
A kutatások szerint  a közlekedés, az ipari tevékenység, és a futés során termelődő por, DIZELKOROM, ózon,kéndioxid, és nitrogéndioxid a legfontosabb mely az allergiás panaszokat súlyosbíthatja !Ezek a szennyező anyagok könnyen megtapadnak a  virágporszemcse felszínén.
Így a pollen könnyebben megtapad az emberi nyálkahártyák- szem kötőhártya, orr, garat-légcső, felszínén . és annak csillószőrös  védekező tevékenységét is gyengíti az alsó légutakban !Ez természetesen a vírusok baktériumok behatolását is elősegíti! Nem véletlen  ,hogy az pollen időszakban a megfázásos tünetek is lényegesen markánsabb tüneteket okoznak- melyek a beteget de még a kezelő orvost is félrevezethetik !
De mint ismeretes például a parlagfu virágporát borító védőfehérjét is károsítják a levegőben lebegő szerves kemikáliák - így  megbontott burokból az allergiát okozó szervezet számára  testidegen fehérjék sokkal gyorsabb és súlyosabb reakciót okoznak mint mondjuk 40-50 évvel ezelőtt !
  Budapesten  2004-ben  140 napon át, míg 2005-ben 163 napot meghaladóan  lépték át  a légszennyező agyagok koncentrációja az egészségügyi határértéket a kijelölt mérőállomásokon mérve a belső kerületekben! ! A közlekedéssel  a következő légszennyező anyagokkal számolhatunk- szénmonoxid /CO/,szénhidrogének /CH/, nitrogénoxiodok  /NOx/, poliaromás szénhidrogének, /PAH/, illékony szerves vegyületek /VOC6 valamint a szálló por!

Német kutatok arról számoltak be , hegy a  kipufogó gázokban megtalálható dinitrogén-oxid illetve  ózon molekulák kémiai reakcióba  lépnek a levegőben  található fehérjékkel és azokra un. Nitrát csoportot ragasztanak- Ez a  nitrát csoport  sokszorosára növelheti  a kérdése fehérjék allergiát okozó hatását! München porát vizsgálva kutatók megállapították  ,hogy  a porban fellelhető fehérjék, 0,1 %-a rendelkezik a kipufogógázoktól származó nitrát csoporttal! Amennyiben azonban  Németország egyik legelterjedtebb allergénje a  nyírfa pollenje  találkozik  pár napot a forgalmas főút közelében , a nitrát csoporttal rendelkező fehérjék aránya akár 10 % is meghaladhatja !!

A dízel üzemu gépjármuvek esetén  a CO kibocsátás  kismértéku viszont a részecske kibocsátás  10 szerese a benzin üzemu motorokénak- Ráadásul a koromrészecskék jelentős felületük révén hordozó anyagként is viselkednek ,megkötik az el nem égett szénhidrogéneket!
Az Európai Bizottság felkérésére a Tiszta Levegőt Európának munkacsoport átfogó elemzést készített, miszerint egy átlagos magyar  ember l évet veszít életéből a PM 2,5 részecske szennyezés  következtében, Ebben a tekintetben  Budapest a harmadik !! legrosszabb helyet foglalja el  , ahol ez az érték három évre is nőhet !! annyit véve el az életből!

 Egyébkén a  Kisalföldi régióban Sopron, Sarród,Győr, Tatabánya rendelkezik  a légszennyezettséget mérő állomással mely az országos hálózat részeként az adatait  interneten is  hozzáférhetővé teszik. A német újra egyesítés kapcsán a környezeti tényezők szerepét vizsgálták. Meglepő módon a szénanátha és az asztma előfordulása jóval nagyobb volt a Nyugat- Németországban  mint az NDK-ban.. Két különböző légszennyezést azonosítottak, mint lehetséges kórokozót,:az ipari szennyezést Kelet-Európában,ami hörgőgyulladást okozhat, és a jármuvek okozta szennyezést Nyugat-Európában,ami ALLERGIÁT okozhat!

Katalizátorok
A gépjármuvek által okozott    levegőszennyezést a bennük  lévő katalizátor csak részben oldja meg. Újabb kutatások szerint   a katalizátorokból olyan anyagok kerülhetnek a környezetbe, melyek feltehetően komolyan károsíthatják mindannyiunk egészségét!
A katalizátorral felszerelt  gépjármuvek  platinát,  palladiumot, és  ródiumot tartalmazó kipufogógázt bocsátanak ki .ez a fizikai –kémiai elhasználódás, kopás során kerül ki. Ezen erősen mérgező fémek koncentrációja   növekszik a környezetben!
A platina sejtméreg és  allergizáló  hatása egyre közismertebb !
Sajnos a platina  kb. 30 % -a  vízoldékony  formában található meg,tehát az utakat övező növényzetben is megtalálható . Platinából így  forgalmas utak mentés  12-72 mikro gramm mennyiséget találtak kg-onként !
És még beszélhetnénk a  fék és kuplung tárcsák azbeszt szennyezéséről-vagy a utakon kopó gumik káros anyag kibocsátásáról!

Érdekes kimutatás - miszerint az autókban a lakás, iroda helységek ötszörösét meghaladó polibromozott -difenil / PBDE/ éter található- mely égésgátlóként található a belső kárpitban! A DIZELKOROM  esetén az Egészségügyi Világszervezet nem is ad meg egészségügyi határértéket  a kis részecskék- dízel korom  levegőbeli koncentrációjára ,mert álláspontja szerint nem létezik olyan alacsony koncentráció, amely  biztosan ne károsítaná az egészséget !
Toxikológiai vizsgálatok bizonyítják ,hogy a dízel üzemu gépjármuvek kipufogógázaiból származó ultra finom részecskék, melyek a tüdő legkisebb részeibe is  képesek méretüknél fogva behatolni,mert mindössze 0,1 és 2,5 mikrométer az átmérőjük .Ezeket a miniatur részecskéket 2006- ig az Euró-4 határértéket meghatározva nem korlátozták ,így nem is szurték ! 2002- től a francia Peugeot  gyár már  opciós széria tartozékként kínálja 470-1000 eurós-felárral! AZ AUDI- k közül egy típus kivételével már mindegyik részecskeszurő nélkül gyártott új személygépkocsi megfelel az Euro-4 normának! Erre mi Győriek is büszkék lehetünk.

Már léteznek olyan szurők, melyeket régebbi jármuveknél utólag beépítésre kerülhetnek-ennek  a zöld kártya kiadásakor lehetne   jelentősége! A buszok, tehergépkocsik, kamionok és az egyre gyakrabban látható négykerék meghajtású „terepjárók” reneszánszát éljük. Vannak országok ahol ezekek a 3-6 literes terepjárókat csak külön fizetés ellenében engedik  be a nagyvárosi forgalomba !! És még egy nagy kérdés. Volt idő mikor a dízel olaj ára megközelítette az ólommentes benzinét ,most megint eltávolodás tapasztalható! Még egy fontos szempont- a Föld energiatartalékai kifogyóban vannak- ezekkel spórolni kellene, viszont a közlekedés légszennyező hatásai miatt például csak az átlagos felmelegedés- az üvegházhatás következményei felbecsülhetetlenek és egy idő után visszafordíthatatlanná válhatnak!!!Az ózon koncentráció emelkedése  a szmog riadó és a hirtelen szívhalál közötti összefüggés is egyértelmu-  melyet  a globális felmelegedés fokoz!! 

 A nehézfémek, így a korábban a benzingőzből  levegőbe került ólom- most már ólommentesen árulják, de a kén tartalom még most is jelentős – is megtalálható a környezetünkbe !Azért igen veszélyes mivel felezési ideje 20 év,és így  inkább idült betegséget okoz, de mivel az immunmuködésre is hat egyéb már felsorolt nehézfémekkel együtt a légzőszervi allergiás betegségekben is szerepet játszhat!  Kivédésében az antioxidánsoknak főként a szervezetbe jutatott  természetes  -E,-C.-A vitaminoknak ,valamint  szelén cink és réznek lehet  szerepe!

Mi lehet a megoldás?
Egyre több villany meghajtású  robogóval találkozhatunk -mely nem  ,hogy nem szennyezi a levegőt de szinte hangtalan- nem úgy mint a kis  motorok,robogók  időnként repülőgépek hangját meghazudtoló  robaja! ,Már látni l-l biodízel üzemu autót is  és ezzel kapcsolatos  autóreklámot is  pl. Ford . Ennek előállítása mint technológia-igény – szakember gárda ,  és mint mezőgazdasági húzó ágazat is lehetne, esetleg munkahelyeket teremtve! Sajnos nem vagyunk kőolaj nagyhatalom, viszont ez politikai függést  is okozhat !
Komoly szemléletváltozásra lenne szükség a kisalföldi városok, falvak közlekedését tekintve
-         a kamion átmenő forgalom további csökkentése , kamionszállítás vasúton villanymozdonyokkal
-         nagyvárosok körüli körgyürü megépitése- Győr, Budapaest!!, gyorsvasut-peremkerületek
-         esetleg a kötött pályás tömegközlekedés kialakítása
-         a tömegközlekedés népszerusítése- olcsóbbá de mindenki számára elérhetővé tétele-Győrben pl.. nincs busz sáv-gyorsabb közlekedés
-         a parkolók, mélygarázs, parkolóházak a peremkerületen-
-         kerékpár utak építése / nagyot lendített a Nádor aluljáró- és  csatlakozó kerékpár út Győr forgalmában/
-         biouzemu  jármuvek adózásának könnyítése
-          várakozó autók járó motorjának kikapcsolása, gazdaságos üzemeltetés
-         vízi közlekedés /Győr, Mosonmagyaróvár
-         további benzinkutak mellőzése a belvárosban
-         hazai termékek vásárlásával indirekt csökkenthető a szállítással kapcsolatos környezetterhelés !
-         egészségre buzditás- mozgás  kerékpárral vagy gyalogosan történő közlekedés nem stresszelt, energiatakarékos, még lehet ,hogy gyorsabb, de biztos –hogy olcsóbb
/egyes felmérések szerint az autóban lévő káros anyag tartalom magasabb mint ha  kerékpárral,vagy gyalogosan közlekedünk-kivéve babakocsi szint?/

Az infrastruktúra , a közlekedési morál,  az egészségesebb életvitel és  reklám  előtérbe helyezésével  Győrben a kerékpáros közlekedés újra teret nyerhetne !  Ennek jeleként bővül a kerékpár utak száma  de ezek elég veszélyesek!.És ha már közlekedési morálnál tartunk- szerencsére egyre több  Győri forgalmas útkereszteződés forgalom irányító jelzőlámpa mellett találunk  a zöld jelzésig tartó várakozási időt mutató órát- mely többek között akár azt is jelezhetné , hogy például 70 másodpercre  érdemes a járó motort leállítani, így nem csak benzint ,de tiszta levegőt is megtakarítva,  a csend szerelmesei számára .
Szomorú de tanulságos példa a Londoni Metro robbantás után 2005 ben  a kerékpáros közlekedés sokszorosára emelkedett pár éve a megapolisban !
Gyakran látni hazánkban  Német vagy Benelux államokból jövő kerékpáros turistákat ! A tiszta levegő mindnyájunk érdeke lenne, gyerekeink, unokáink de saját életünket is befolyásolhatja. A szénanátha , asztma  jól kezelhető betegség, de mondjuk a tüdőrák  már kevésbé -halálozási statisztikákat  is figyelembe véve  viszont európai rang elsők vagyunk! Csak nehogy késő legyen !! A közlekedés miatti kényelem, mozgásszegény élet  hat az ellenállóképességre , csökken a tüdő kapacitására, a légzőmozgás lanyhul,a hőingadozás kedvez a megfázás illetve allergiás megbetegedés szempontjából-  az autóból ki-beszállás!Az autókban a levegő minősége rosszabb mint a kerékpár utakon !

 Természetesen  sokak számára az autó nélkülözhetetlen és ez érthető,  de a fenti  sorok  átgondolása mellett a gyalogos, kerékpáros vagy  VOLÁN  közlekedés lehetőségét   mérlegeljék- lehet, hogy megéri!

dr Kovács Tibor  tüdőgyógyász

További érdekes olvasnivalók a Mobilitási Hét jegyében itt.

 

Csatolás: